Zawór recyrkulacji spalin – EGR

zawór egr 1.9tdi    Weryfikacja funkcjonowania zaworu EGR opiera się na odczytach MAF-u (masa powietrza odnotowana przez przepływomierz) w trybie basic settings, kiedy to ten zawór jest cyklicznie zamykany oraz otwierany. Na podstawie zmian parametrów możemy oszacować stopień zabrudzenia/uszkodzenia tego zaworu, bądź wywnioskować niesprawność układu podciśnień.

 

 

1. Klikamy w Select i  przechodzimy do grupy 01 – Engine.

grupa engine

 

 

 

 

 

 

 

2. Przechodzimy w tryb Basic Settings – 04 i wybieramy grupę 003 i klikamy start.

logi 003bs

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sterownik silnika zwiększy obroty. Zwracamy uwagę na kolumny 2, 3 i 4.

Kolumna 2 określa tryb pracy zaworu EGR:

  • OFF – zawór zamknięty (silnik pracuje na powietrzu)
  • ON – zawór otwarty (silnik pracuje na mieszance powietrza i spalin)

Kolumna 3 określa ilość powietrza którą używa silnik. W przypadku trybu OFF, powinna być ona wysoka [400 i więcej], z kolei w trybie ON, winna być wyraźnie mniejsza – zbliżona do poz. 2 i 3 z próby statycznej zwykłej [ok. 180-240]. Wartości różnić się będą w zależności od typu silnika (np inne dla 1.9tdi inne dla 2.5tdi)

Kolumna 4 określa wysterowanie zaworu EGR (wartości minimalne i maksymalne są różne dla silników pd [19%-64%] oraz vp [0%-96%]).

Podczas wykonywania testu zwracamy uwagę na różnicę ilości powietrza w pozycji 3, w stosunku do pełnego otwarcia i pełnego zamknięcia. Różnice wartości powinny być znaczne, jeżeli nie są, to oznacza to, iż zawór nie działa poprawnie:

  • jest niedomknięty – tryb OFF, wartości nie osiągają 400, co oznacza, że silnik zamiast czystego powietrza otrzymuje spaliny, co ma wpływ na dynamikę;
  • jest nie do końca otwarty (zamknięty) – tryb ON, wartości są wyższe niż wartość w kolumnie 3 w grupie 003 zwykłej, co oznacza, że silnik powinien otrzymywać spaliny, ale dostaje ich za mało, bądź w ogóle. Nie ma to wpływu na dynamikę, jedynie trujemy środowisko i silnik pracuje głośniej i bardziej twardo.

Najczęściej powodem nieprawidłowości w działaniu EGR jest sadza która uniemożliwia jego zamykanie lub otwieranie.

brudny egr

 

 

 

 

 

 

 

Jeśli już zdecydujemy się na wyczyszczenie brudu z tego zaworu pamiętajmy o kolektorze dolotowym w którym będzie bardzo dużo syfu oraz wymianie wszystkich uszczelek:

brudny kolektor ssący

 

 

 

 

 

 

 

Bardzo dużo osób zaślepia EGR, stosując tego typu rozwiązanie:

zaslepienie egra

 

 

 

 

 

 

 

 Jakie są zalety zaślepienia EGR?

  • samochód jest bardziej żwawy i dynamiczny
  • pracuje tylko na czystym powietrzu
  • mniej poddymia

Niestety tego typu działanie niesie za sobą również negatywy:

  • zwiększona emisja NOx
  • głośniejsza praca, silnik pracuje twardziej
  • dłużej nagrzewa się do temperatury pracy, szczególnie zimą
  • zwiększona delikatnie temperatura spalania w komorze silnika

Ciekawostki:

  •  w autach do 2004, możemy zaślepić EGR bez modyfikacji oprogramowania sterownika silnika, natomiast w nowszych ECU wykryje wysokie pomiary MAF-u na obrotach jałowych i wyrzuci błąd vag na desce rozdzielczej po czym uruchomi  tryb awaryjny