Przeładowanie turbiny

  turbina garret   Podczas jazdy samochodem, kiedy wystąpi przeładowanie turbiny, sterownik ECU uruchomi tak zwany tryb awaryjny ograniczając moc jednostki napędowej. Auto wpadnie w notlauf i dopiero po ponownym uruchomieniu przywróci moc. Niestety nie ma co bagatelizować takiego symptomu, gdyż w przyszłości może nam on “sponiewierać kieszeń” i być przyczyną całkowitego uszkodzenia turbosprężarki i koniecznością jej wymiany.

Koszt zakupu używanej turbiny to około 800-1500zł, regenerowanej 1200zł. Posiadając interfejs VCDS lub VAS możemy w łatwy sposób dokonać diagnostyki turbosprężarki i w przyszłości oszczędzić nam sporych kosztów.

1. Klikamy w Select i  przechodzimy do grupy 01 – Engine.

Grupa engine VCDS

2. Uruchamiamy funkcję basic settings 04 i ustawiamy logowanie do pliku (przez minutę) grupy 011. W tym czasie powinna świecić się kontrolka świec żarowych.

Nastawy podstawowe turbo

3. Kolejny etap to wykonanie logów dynamicznych,  klikamy start logowania w momencie kiedy na trzecim bądź czwartym biegu, uzyskamy obroty około 1400-1500. Po kliknięciu start logowanie wciskamy pedał gazu na max w podłogę i logujemy aż do obrotów 4300 grupę 011.

Analizując zebrane logi 011 Basic Settings zwróćmy uwagę, czy zmienia się ciśnienie doładowania zgodnie ze zmianą trybu ON/OFF zaworu n75. Zawór ten cyklicznie będzie sterował sztangą turbiny zmieniając tym samym położenie łopatek zmiennej geometrii turbiny VTG (rysunek poniżej). W trakcie testu będziemy słyszeć naprzemiennie wchodzenie turbiny “na obroty”. Możemy w ten sposób również zweryfikować skok sztangi który powinien mieć około 2cm (oczywiście ruch ten musi być płynny bez przycięć).

 Sztanga turbiny 1.9tdi

Jeśli ciśnienie odnotowane przez map sensor nie będzie się zmieniać oznacza to że sztanga turbiny jest całkowicie zastana, bądź zawór regulacji doładowania n75 jest uszkodzony. Najczęściej przyczyną jest nieszczelność podciśnień, a konkretnie uszkodzenie mechaniczne gumowego wężyka, prowadzącego do zaworu n75.

W grupie 011 po wykonaniu logów dynamicznych odczytujemy wskazania aktualne czujnika ciśnienia “Actual MAP” i porównujemy do wartości żądanej przez sterownik ECU “specified MAP”, powinny być zbliżone. Jeśli wartość ciśnienia jest dużo większa (najczęściej większa niż 200mBar), auto wpadnie w notlauf i wygeneruje błąd vag “17965 – Charge Pressure Control: Positive Deviation, P1557 – 35-10 – – – Intermittent “

przeładowanie turba

Jeśli aktualna wartość ciśnienia jest poniżej  zadanej (np. z powodu nieszczelności bądź dziury w dolocie), wygenerowany zostanie błąd “17964 – Charge Pressure Control : Negative Deviation”. Jeśli logi z próby basic settings wykazują że sztanga turbiny w jakimś stopniu się porusza, a logi statyczne wykazują spore przeładowanie, problemem są zapieczone łopatki turbiny. W takim przypadku pomóc może przegonienie auta po autostradzie na wysokich obrotach, bądź po prostu czyszczenie turbosprężarki w wyspecjalizowanym zakładzie. Poniżej rysunki zmiennej geometrii przed czyszczeniem i po.

zapieczona zmienna geometria turbiny

 

turbo po czyszczeniu i piaskowaniu

 

Objawy problemów z turbosprężarką:

  • spalanie oleju, spora ilość  oleju w dolocie,
  • głośna praca,
  • dymienie z rury wydechowej,
  • tryb awaryjny, utrata mocy

Przyczyny problemów z turbosprężarką:

  • niewłaściwa eksploatacja (studzenie turbiny, poczekanie na rozgrzanie oleju),
  • zbyt emerycka jazda (bez wysokich obrotów)
  • używanie kiepskiego oleju (zalecany 5W40 do 1.9tdi)