Modyfikacje 1.8T

Modyfikacje silnika 1.8T na przykładzie wzdłużnych audi A4 B5/B6/B7 w postaci pytań i odpowiedzi. Spis numerów części, szczegóły techniczne, tabele porównań wersji silnikowych.

 

 

1. Różnice w wersjach silnikowych 1.8T:

Audi A4 B5 (150/180)

  • AEB – 150ps, M3.8.2, wtryski:  058133551, turbo: K03-005 (058 145 703 L/X)
  • ANB – 150ps, ME7.5, wtryski:  058133551, turbo: K03-005 (058 145 703J)
  • APU – 150ps, ME7.5, wtryski:  058133551, turbo: K03-005 (058 145 703J)
  • ARK – 150ps, ME7.5, wtryski:  058133551, turbo: K03-005 (058 145 703J)
  • AJL – 180ps, ME3.8.2, wtryski:  058133551, turbo: K03-005 (058 145 703J)

Audi A4 B6/B7 (150/163/170/190)

  • AVJ -150ps – 1xSMIC, wtryski 06B133551M, turbo: k03-029 (058145703J)
  • BFB -163ps – 1xSMIC, wtryski 06B133551M, turbo: k03-029 (058145703J) (inny soft)
  • AMB -170ps – 1xSMIC, wtryski 06B133551M, turbo: k03-029 (058145703J) (USA, inny soft)
  • BEX -190ps – 2xSMIC, wtryski czarne: 06A906031BA, turbo: k03-073 (06B145703B)

2. Różnice między sprężarkami [mm].

  • K03-005: Compressor: 36/50 Turbine: 36/45
  • K03-029: Compressor: 36/50  Turbine: 40/45
  • K04-015: Compressor: 38/51  Turbine: 42/46
  • K03-073: Compressor: 38/51 Turbine: 40/45

3. Modyfikacje i chiptuning 1.8T.

Samą zmianą oprogramowania uzyska się z silnika 150/163/170 około 185-200koni i 270-300nM. Uzyskanie lepszych wyników wymaga modyfikacji mechanicznych:

  • TIP – sztywny dolot
  • DP – downpipe zamiast katalizatora + wydech 2.5 cala
  • IC – centralny intercooler zamiast SMICA
  • wymiana wtrysków
  • wymiana turbosprężarki (hybryda k03s z kołem 2.7tdi, GTRS28 itp, GT30R, GT2X)
  • modyfikacje kolektora dolotowego oraz wydechowego
  • mocniejszy zawór DV
  • mocniejsza pompa paliwa (np. Bosch 044, Walbro 255)
  • przepływka 3 cale
  • wskaźniki boost/EGT/
  • wałki od ADR-a, kucizna

Polecani chiptunerzy samochodów z silnikiem 1.8T:

4. Model DV-ki, która pasuje plug@play  i wytrzymuje do 1.5bara:

  • 06A 145 710N z silnika APX/BAM 225 konnej audi TT (koszt około 160-180zł w ASO)
  • ewentualnie można założyć Forge 007/008 lub ProPerfekt (niestety większość pochodzi z Chin – nie polecam)
  • Forge wymaga co jakiś czas przeglądów bo się przycina i nie trzyma boosta

5. Zawór turbiny:

  • N75-J z Audi RS2 (nr katalogowy 034906283J, 034906283K, 034906283N, koszt około 250pln) Średnica wewnętrzna wężyków ciśnieniowych: 4.5mm. Zastosowanie tego zaworu powinno zaowocować wzrostowi boosta o 0.2 bara (w przypadku AEB/AJL, w nowszych sterownikach ECU przeprowadza adaptację).
  • MBC nie jest zalecany

6. Alternatywy mocniejszych sprzęgieł do 1.8T w audi a4:

  • z 1.9TDI 228mm AWX  Sachs 3000 844 701
  • dwumas od AVF pierwsze wypusty z paska B5 FL, A4 AJM, gładki 038 105 266 K, docisk AAH V6 2,8, tarcza V6 2,5TDI ta wzmacniana ze sprężynkami
  • wg. katalogu od sprzęgieł i kół zamachowych to jeden model zamachu pasuje do 1Z, AHH, AHU, AWA i BFB i do paru jeszcze innych – do sprzęgła 228 mm
  • jednomas z audi 80 i docisk tarczą z r5 240mm
  • sprzęgło na zamówienie od Radzikowskiego (1000-1500pln)
  • ClutchMasters – FX250 przenosi do 520Nm 755 Euro, Fx200 480Nm i FX100 400Nm oba za 650 Euro z przesyłką

Masa:

  • dwumasy: 12kg
  • jednomas: 12kg
  • koło sportowe: 9kg
  • sztywne koło z alu: 5.5kg

7. Wycinka katalizatora:

W 1.8T mamy sondę za katalizatorem, dlatego usunięcie kata da nam ładnego checka na desce, aby wyeliminować ten problem należy wyciąć drugą sondę lambda z programu w ECU, można również spróbować zastosować tuleje oszukującą sondę. Przy zakładaniu DP pamiętajmy o wymianie starych uszczelek od strony turbo i wydechu:

  • 8D0253115 – cena brutto w ASO 59.56pln
  • 1H0253115 – cena brutto w ASO 38.82pln

8. Instalacja LPG:

1.8T po modyfikacjach bardzo ładnie toleruje instalacje gazową jeśli takowa założona jest z głową i strojenie jest przeprowadzone poprawnie przy użyciu VCDSA. Osobiście polecam tego typu konfiguracje:

  • komputery: stag / lpgtech214
  • wtryski: Hana niebieskie / Dragony BF solo / Barracuda 130nl, Keihin brazowy, Eko-Power
  • reduktor: 2xAC R01, Kme Twin Turr,  Scorpion GT, przerobiony Prins, Lovato RGJ Super itp o sporej wydolności ciśnieniowej
  • zestaw wskazany wyżej potrafi obsłużyć 240koni w 1.8T

9. Montaż FMICA:

Polecany jest tzw „chińczyk” w wersji 2, wymiary coolera jaki wejdzie pod zderzak b6/7 to:

  • 550x180x65
  • 550x140x65

10. Wniosy krzywek wałków na przykładzie B5:

  • AEB: ssący 43mm wydechowy 45,2mm (turbo)
  • ADR: ssący 44,8mm wydechowy 46,25mm (wolnossący)

11. Możliwości sterownika ME7.5:

Ciekawymi funkcjami jakie można uruchomić w podanym powyżej sterowniku są:

  • procedura startu
  • flatshift
  • doładowanie po biegach

Przy okazji można:

  • usunąć diagnostykę katalizatora i sondy lambda
  • wyłączyć SAI

Ingerencja w postaci wymiany wtrysków, zmiany przepływki wymaga modyfikacji w sterowniku silnika.

 12. Cewki:

Dużo B6/B7 podlega darmowym akcjom serwisowym w ASO (można sprawdzić na stronie z VIN) polegającym na zmianie wadliwych cewek na:

  • 06A905115 D (normalny koszt 110-130zl)

Natomiast nie podlegają wymianie numery cewek:

  • 06A 905 115 R
  • 06A 905 115 L
  • 06A 905 115 M

 13. Zmiana wtrysków na większe:

  • 06A906031BA (czarne od BEX 190ps lub np AUQ) 317cc @ 3 bar /370cc @ 4 bar
  • 06A906031BC (szare od Audi S3 BAM 225ps) wymagana przeróbka listwy, do BFB/BEX wchodzą bez przeróbek 380cc @ 3 bar / 420cc @ 4 bar
  • 06A906031J (z silnika APX/APY 225/210km) wchodzą plug@play do ANB/APU 380cc @ 3 bar / 420cc @ 4 bar
  • 0 280 156 102 (Porsche Cayenne 4.5 V8 Turbo) okolo 440cc przy 4 barach

14.  Test szczelności dolotu:

Bierzemy rurę PCV o przekroju 2,75 cala. Wiercimy w niej otwór, montujemy  w tą dziurę wentyl. Ta część  możemy tym samym podłączyć do naszego TIPA. Odpinamy TIP od przepływki pompujemy tyle ile pompuje nasza turbina i sprawdzamy czy gdzieś syczy. Uwaga przed dmuchaniem odłączamy rurę odmy i zaślepiamy. Przy takim teście wyjdą nieszczelności układu. Można użyć ludwika z wodą + butelkę po płynie do mycia szyb z rozpylaczem. Wytwarzająca się piana ułatwia lokalizacje najmniejszych nieszczelności.

15. Spis wężyków i elementów od vacuum na przykładzie AMB.

16. Temperatura EGT (spalin w kolektorze wydechowym).

Przy jakichkolwiek modyfikacjach wskaźnik EGT może uchronić nas przed stopieniem tłoka, zaworu i innego elementu silnika. Standardowo 1.8T jest w stanie znieść do 950C. Jeśli nie mamy wskaźnika popatrzmy po tzw pałowaniu pod maskę:

temperatura spalin wylotowych 1.8T EGT

17. Diagnostyka 1.8T z VCDSem.

Dokładne informacje można uzyskać w odpowiednim temacie „diagnostyka 1.8T” niemniej jednak w telegraficznym skrócie przedstawię grupy pomiarowe:

B6/B7:

  • 002, 011, 020, 031, 032, 033, 034, 115, 118
  • w kanale 120 można odczytać aktualny nM

B5:

  • 002, 013, 025, 007, 008

 18. Owinięcie downpipa.

Niestety bardzo wiele taśm termoizolacyjnych sprzedawanych na allegro to chłam, który ani nie zmniejsza temp w komorze silnika, ani nie jest zbyt żywotny. Ja polecam taśmę bazaltową na 1400C, taki zestaw wystarcza na owinięcie dwóch DP:

http://www.tasmy-termoizolacyjne.pl/tasma_termoizolacyjna_bazaltowa_10m_opaski

19. Tabela dat produkcji, mocy w 1.8T audi a4.

18_audi_a4

 20. Najmocniejsze produkowane seryjnie 1.8T.

18_najmocniejsze_audi

21. Jakie świece do 1.8T?

Polecanymi świecami są świece platynowe NGK:

  • NGK PFR6Q (V-Line 37)
  • NGK PFR7Q (bardziej zimne dla większych mocy)

Ewentualnie droższe:

  • BOSCH F5DPOR

Do silników mocno pokoksowanych zaleca się montaż świec z RS4 b5.

22. Porównanie AFR dla różnych paliw PB/LPG.

afr

 23. Typowe przyczyny nieszczelności w  1.8T.

  • uszkodzony oring dolny wtrysku benzynowego, w 1.8T powinien być oring 7,52×3,53mm o numerach 035 906 149 A, zamiennik EL893889 oraz HP111414
  • rozszczelniony ezektor, powinien być ezektor o numerach 058133753D (słabsze hamulce, nierówna praca)
  • uszkodzony zawór odpowietrzania skrzyni korbowej 035103245G (objawy wypadający zapłon, nierówna praca)
  • uszkodzony trójnik odmy 06A103247 (objawy wypadający zapłon, nierówna praca)
  • uszkodzony zawór jednokierunkowy EVAPu
  • zaworki zwrotne o numerze 058905291K (zdjecie ponizej)
  • rozszczelnione gniazda wtryskowe w kolektorze ssącym 06B 133 555H

evap_ezektor_18t

nieszczelnosc_bfb

rozrysowany EVAPzaworki_zwrotne

Opinie o raporcie:

  1. Miras napisał(a):

    „jednomas z audi 80 i docisk tarczą z r5 240mm”
    Co ma oznaczać r5? 2.5tdi z Audi 100, 2.5 tdi z VW lt czy jeszcze coś innego?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *