Diagnostyka 1.8T

emblemat 1.8T     Najbardziej popularną  jednostką napędową w grupie VAG w wersji benzynowej jest 1.8T. Diagnostyka tego silnika wymaga większych umiejętności i przede wszystkim wiedzy porównując do 1.9tdi. Wynika to z tego, że często nie można jednoznacznie stwierdzić, gdzie tkwi problem.

Sterowniki ECU pierwszych odmian 1.8T były dość ubogie w możliwości diagnostyczne (np. brak map sensora mierzącego ciśnienie doładowania, sonda wąskopasmowa itd.). Omówię po krótce grupy pomiarowe VCDS, które można odczytać na podstawie sterownika audi a4 2001-2007r ME7.5. Kod silnika można zweryfikować po numerze VIN.

Najczęściej występujące problemy:

1. Spadek mocy:

  • zaniżone wskazania przepływomierza powietrza (grupa pomiarowa 002)
  • uszkodzenie zaworu DV (grupa pomiarowa 115/118)
  • uszkodzenie zaworu sterowania wastegate (grupa pomiarowa 115/118)
  • słabe cewki zapłonowe/świece (spalanie stukowe grupa pomiarowa 020)
  • sonda lambda (grupa pomiarowa 031/032/033/034)
  • pompa paliwa, układ zasilania paliwem
  • zatkany katalizator

2. Wysokie spalanie

  • zatkany katalizator (można wykonać test katalizatora)
  • uszkodzony przepływomierz, zatkany filtr powietrza
  • czujnik temperatury cieczy G62 (grupa pomiarowa 001/004)

3. Błędy składu mieszanki (system ubogo/bogato)

  • nieszczelność w układzie dolotowym
  • zaniżone wskazanie przepływomierza
  • sonda lambda

Pytania i odpowiedzi:

1. Jak zbadać nieszczelność w dolocie?

     Korzystając z VCDS przechodzimy do grupy 032 w Engine, która pokazuje korekty długoterminowe (pierwsza wartość obroty jałowe, druga obroty podczas jazdy). Wartość idealne obu tych parametrów powinna oscylować wokół zera, jeśli korekty są dużo na minusie np. 8-10%, do komory spalania trafia mała ilość powietrza w związku z czym sterownik odejmuje paliwa aby nie doprowadzić do pracy na zbyt bogatej mieszance. Jeśli wartości oscylują na +10%, oznacza to słabą wydolność układu paliwowego np. objaw kończącej się pompy paliwa. Metodą mechaniczną można zweryfikować szczelność gumowych przewodów, układu z DV, używając kompresora.

2. Spalanie stukowe? co to takiego?

    Spalanie stukowe wynika z nieprawidłowego spalanie w komorze silnika mieszanki powietrzno-paliwowej (spalenie w przeciwległym końcu komory). Objawia się charakterystycznym stukiem. W przypadku 1.8T powodów spalania  stukowego może być wiele: słaba jakość paliwa, słabe świece, cewki, uszkodzona głowica, przegrzany silnik. Często czujniki spalania stukowe reagują na inny “stuk” dobiegający z napinacza łańcucha, dając mylny sygnał o złym spalaniu. Działanie czujników spalania stukowego można zweryfikować w grupie pomiarowej 020. Powinny tam występować same zera (log wykonujemy w dynamicznie).

 3. Jak sprawdzić wydajność katalizatora?

    Używając VCDS’a przechodzimy do engine i dalej w Basic Settings 04. Wybieramy tylko grupę 046 i czekamy aż w polu nr 4 będzie wynik cat B1 OK albo cat B1 not OK. Należy pamiętać że test sprawności katalizatora wykonywany jest na podstawie wskazań obu sond lambda, dlatego może być obarczony błędem wynikającym z uszkodzeń tych elementów. W podobny sposób można sprawdzić działanie sond lambda w grupach 034/043).

4. Jaki olej do tego silnika, jakie świece, cewki?

    Ja osobiście używam oryginalnego Motula od importera ze Szczecina w wersji 5W-40 X-cess 8100. 1.8T najlepiej jeździ na NGK PFR6Q. Jeśli chodzi o cewki zapłonowe w wielu wersjach audi a4, cewki były wymieniane w ramach akcji serwisowej za darmo, z numerem VIN, należy przedzwonić do ASO i spytać czy nasz samochód podlega takiej wymianie.

5. Instalowanie downpipe, tip, IC wycinanie katalizatora.

    Usunięcie katalizatora wpływa pozytywnie na “spool” turbiny od dołu jak i góry. Dodatkowo pozwala ograniczyć temperaturę spalin wychodzących, tzw.  EGT. W wersjach z dwoma sondami lambda, niestety taki zabieg spowoduje pojawienia się checka na desce rozdzielczej. Należy wtedy usunąć diagnostykę katalizatora i jego obecność w oprogramowaniu sterownika. Jeśli chodzi o tip, seryjny posiada zwężkę, więc zamontowanie dedykowanego spowoduje odnotowanie większego przepływu, a tym samym większą moc. Większy IC to podstawa przy doładowaniu powyżej 1 bar, temperatura w kolektorze dolotowym obniży się o kilkadziesiąt stopni, dając bardziej świeże powietrze w komorze spalania, zwiększając efektywność spalania.

..c.d.n