Diagnostyka przepływomierza

    W silnikach tdi przepływomierz odgrywa bardzo istotną rolę. Najczęściej jest przyczyną braku mocy samochodu oraz podwyższonego spalania. W prosty sposób można zweryfikować działanie tego elementu przy użyciu interfejsu VAG. Pierwsze co odpalamy nasze oprogramowanie, przechodzimy do grupy Engine oraz „fault codes”, sprawdzamy czy mamy błędy. Często jeśli przepływomierz powietrza jest zupełnie niesprawny otrzymamy  błąd (00553 Czujnik masy przepływu powietrza – G70). Jednak w większości przypadków błędów może nie być a wartości zmierzonej masy powietrza będą zaniżone. W takim razie przejdźmy do diagnostyki:

1. Klikamy w Select i  przechodzimy do grupy 01 – Engine.

grupa engin

 

 

 

 

 

 

 

2. Wybieramy „Meas. Blocks – 08” oraz logujemy grupę 003 w trybie statycznym.

grupa 003

 

 

 

 

 

 

 

Jeśli układ recyrkulacji spalin działa prawidłowo w naszym samochodzie (na biegu jałowym EGR powinien być otwarty), wartości MAF specified i MAF actual (200-250mg/R dla 1.9tdi) powinny być podobne. Jeśli zawór EGR jest zaślepiony lub wyłączony programowo, zmierzona masa powietrza przez przepływomierz będzie znacząca wyższa tj. 350-500mg/R. Jeśli MAF będzie niższy niż 200, może to świadczyć o zaniżonym wskazaniu czujnika G70 (przepływomierza).

3. Dokonujemy pomiarów grupy 011, 003 oraz 008 w trybie dynamicznym na trzecim lub czwartym biegu pod maksymalnym obciążeniem.

logi dynamiczne grupy 003 011 008

 

 

 

 

Grupa 008: ostatnia wartość (limiter dymu) powinna być wyższa niż limiter momentu (kolumna wcześniej). Jeśli tak nie jest oznacza to że ilość paliwa jest obcinana z racji niskich pomiarów MAF-u.

Grupa 011: na podstawie tej grupy stwierdzimy czy uzyskane doładowanie nie jest powodem zaniżonych wskazań przepływomierza, jeśli turbina nie ładuje tyle ile powinna „specified” (trzecia kolumna 011), to także wskazania przepływomierza będą zaniżone (słabe ssanie turbiny -> mniej powietrza przepływającego przez czujnik G70).

Grupa 003: w próbie dynamicznej wskazania dwóch kolumn nie będą już tożsame, aktualne wskazania mogą być wyższe lub niższe, na podstawie danych z tej grupy można wychwycić dziurę w dolocie, czyli szybko rosnący wysoki MAF.

 

Istotne wskazówki:

  • nie czyścimy przepływomierza psikając w niego chemią
  • regularnie wymieniamy filtr powietrza
  • wymieniamy na oryginał (podróbka skończy się po paru miesiącach)
  • jeśli mamy możliwość podmieńmy przepływomierz od „znajomego” przed zakupem nowego
  • jeśli mamy możliwość wymieńmy sam wkład przepływki (będzie taniej)

 

Ciekawostki:

  • można zweryfikować czy przepływomierz jest źródłem problemów, do tego celu należy diodę półprzewodnikową (np 1N4148) włożyć w kostkę przepływki, zgodnie ze schematem:
  • test przepływomierza dioda półprzewodnikowa

test przepływomierza przy użyciu diody

 

 

 

 

(uwaga) nie powinno się jeździć z diodą, użycie powinno mieć charakter testowy. Komputer ECU jest okłamywany przez ciągle maksymalną dawkę powietrza, którego nie ma.

  • jeśli przepływka zaniża można dać jej drugie życie, niestety ten zabieg jest bardzo ryzykowny, po rozebraniu czujnika szansa że będzie dalej działać jest bardzo niska, jednakże jeśli  uda nam się rozłożyć przepływkę, można zrobić w niej dziurkę przy wylocie powietrza, wtedy wskazania powinny poprawić się nawet o 100/200 jednostekreanimacja przepływki boscha