Sprawdzenie termostatu oraz czujnika temperatury

termostat 1.9tdi wahlerTermostat jest elementem osprzętu silnika, który czuwa nad stała temperaturą silnika (dla tdi 90C) otwierając duży i mały obieg cieczy chłodzącej. Bardzo często po przebiegu 100/150tys wymaga on wymiany. Często też patrząc na wskaźnik temperatury, wskazówka jest 90 stopniach, niestety nie oznacza to że czujnik temperatury G62 mierzy dokładnie 90, może być nawet 80 stopni. Taki odczyt temperatury jest skutkiem podwyższonego spalania i niedogrzanego silnika (nie zaleca się w takim stanie przeprowadzać diagnostyki vag)

Posiadając interfejs do diagnostyki komputerowej obsługujący program VAG-COM bądź VCDS możemy dokonać diagnostyki komputerowej, a konkretnie zmierzyć ile faktycznie pokazują nam czujniki temperatury zainstalowane w samochodzie. Pierwsze co, podpinamy nasz interfejs do złącza obd2.

1. Po uruchomieniu programu, klikamy w Select i  przechodzimy do grupy 01 – Engine.

2. Przechodzimy do wartości zmierzonych Meas. Blocks – 08 i logujemy grupę 007.

3. Przechodzimy do grupy 17 – Instruments i logujemy grupę (meas. blocks) 003.

 

Filmik z weryfikacji czujnika temperatury i termostatu przy użyciu VCDS’a:

 

4. Weryfikacja wyników odbywa się poprzez porównanie odczytów z dwóch czujników G2 oraz G62.

Logi vag czujnika G62 i G2

Jeśli wartości są podobne, a auto niedogrzewa się, werdykt pada na uszkodzony termostat. Natomiast jeśli wartości te są różne padł jeden z czujników. Najczęściej czujniki są ze sobą zespolone, koszt na allegro pi razy oko 30-40zl, natomiast termostat wahler można kupić za 35zł do silników tdi, oryginalny w ASO to koszt około 100zł. Zaleca się używać oryginalnego termostatu, ze względu na idealne trzymanie 90 stopni Celsjusza.