Diagnostyka pompowtrysków w silniku 1.9TDI

Problemy wynikające z zużycia układu pompowtryskiwaczy dotykają coraz większa liczbę osób użytkujących tdiki. Objawami świadczącymi o potrzebie regeneracji bądź wymiany wtrysków mogą być:pompowtrysk 1.9tdi volkswagen

  • problemy z odpalaniem na zimnym i gorącym
  • poddymianie (efekt lejących wtrysków)
  • szarpanie przy przyśpieszaniu
  • szarpanie silnikiem na obrotach jałowych
  • podwyższone spalanie
  • nierówna praca silnika
  • brak mocy szczególnie na wyższych obrotach

Skutki mogą być przeróżne, uszkodzona głowica, wypalona dziura w tłoku, ciągle zacinająca się zmienna geometria turbiny z powodu kopcenia w układzie wydechowym, wybicie gniazd zaworowych itd….

Posiadając interfejs do diagnostyki komputerowej obsługujący program VAG-COM bądź VCDS możemy dokonać diagnostyki komputerowej. Jeśli posiadamy samochód < 2004r możemy użyć taniego interfejsu KKL natomiast po tym roczniku wymogiem uzyskania łączności jest posiadanie interfejsu pracującego na szynie CAN.

Pierwsze co umieszczamy wtyczkę w gnieździe OBDII naszego samochodu (spis położenia gniazd obd2). Odpalamy program, uruchamiamy silnik. Pamiętajmy iż warunkiem koniecznym jest uprzednie rozgrzanie silnika do minimum 82 stopni C. Jeśli auto nam się nie dogrzewa, przechodzimy do mojego wpisu „Sprawdzenie termostatu vagiem„.

1. Po uruchomieniu programu, klikamy w Select i  przechodzimy do grupy 01 – Engine.

2. Po uruchomieniu grupy Engine, ukazuje nam się wersja sterownika, do której mamy dostęp:

3. Uruchamiamy Meas. Blocks – 08 i logujemy trzy grupy statyczne 013 / 018 / 023:

 

 Filmik z wykonania logów statycznych przy użyciu VCDS’a:

 

Grupa 013:

Ukazuje korekcje paliwowe jakie musi wykonywać ECU (sterownik silnika) na określonych cylindrach, aby przy danej wydajności wtrysków utrzymać obroty jałowe. Duże korekcje na minusie oznaczają iż  dany cylinder jest mocniejszy od innych i komputer samochodu stara się podawać jak najmniej paliwa. Idealne korekcje oscylują około 0. Natomiast jeśli przekraczają +-2.8mg, powinniśmy zająć się problemem od strony mechanicznej, czyli sprawdzenie wydajności układu paliwowego, badanie ciśnienia otwarcia wtrysków, sprawdzenie ciśnienia pompy, sprawdzenie oringów i uszczelniaczy wtrysków, badanie kompresji cylindra.

WAŻNE: Nieprawidłowe korekcje w grupie 013 niekoniecznie świadczą o niesprawności pompowtryskiwacza, może być słaba kompresja na danym cylindrze, niedomykający się zawór, wytarty wałek rozrządu, słaby popychacz hydrauliczny itp. w takich sytuacjach sterownik też będzie korygował dawką paliwa, żeby zapewnić równomierną pracę.

blok korekcji wtrysku

 Grupa 018:

W grupie 018 powinniśmy spodziewać się samych 0, jak tak nie jest to szybko patrzymy w spis:

  • 000 prawidłowa regulacja
  • 002 sterowanie podczas rozruchu
  • 004 małe dawki wtrysku lub zawór zamknięty
  • 008 osiągnięto maksymalną wartość prądu
  • 016 BIP poza oknem regulacji (np. +/- 100 us)
  • 032 liczba próbkowania zbyt mała
  • 064 błąd przetwarzania
  • 128 rozpoznanie BIP (rozpoczęcie momentu wtrysku) było niemożliwe

Grupa 023:

Grupa 023 oznacza czas odpowiedzi pompowtrysku na impuls elektryczny. Wartości ujemne mogą oznaczać niewydolność układu paliwowego, warto sprawdzić filtr paliwa i układ zasilania paliwa. Opóźnienia reakcji pompek dla 1.9tdi powinny mieścić się w zakresie <-30…30> natomiast dla 2.0tdi <-100…100>.

Reasumując,  jeśli przymierzamy się do zakupu samochodu tdi, sprawdźmy kondycję układu paliwowego z pomocą VAG’a.