Wysokie zuzycie oleju 2.0TFSI – naprawa za 340zl

      Wysokie zużycie oleju przez 2.0TFSI gen1/2 to sprawa na tyle oczywista, ze nawet producent deklaruje możliwy ubytek oleju do 0.5l na 1000km. Przyczyna takiego zużycia jest design pierścieni tłokowych, których celem jest zbieranie nadmiaru oleju z cylindra i uszczelnienie komory spalania.

 

 

Oczywiście zużycie w nowym aucie jest znikome i narasta w ramach eksploatacji wraz z zużyciem pierścieni, cylindrów. W artykule chcieliśmy pokazać rezultaty testu w samochodzie VW Passat CC z silnikiem 2.0TFSI CBFA wyprodukowanego 13.01.2013, który do tej pory z wielką ochotą zjadał 0.3-0.5l na 1000km oleju Motul 5W/40. Obecnie samochód ma przebieg 151919 i przejechał równe 500km po zmianach, dlatego zdecydowaliśmy się na publikacje wstępnych wyników. Kolejne dane zostaną dodane do artykułu po przejechaniu kolejnych 500km (łącznie 1000km testu). Docelowo do testu dołączy drugi passat z przebiegiem około 200tys, który cierpi na ta sama przypadłość.

Test przeprowadzono na samochodzie:

VW Passat CC 2.0TFSI 210ps CBFA (rynek USA), przebieg 151919, jazda na odcinkach do 20km, raczej dynamiczna, dotychczasowe zużycie ok. 0.3-0.5l. Do tej pory zalewany najtanszym Motulem z allegro. W USA serwisy co 12kkm na oleju Castrol.

Do testu zastosowano:

– membrana odmy “chińczyk” o numerze 06H103495E/A/B (koszt 45zl)

– płukanka silnika Liqui Moly (koszt 45zl)

– xado anticarbon (antykoks koszt 38zl)

– olej silnikowy 5w40 Meguin (koszt 180zl) + filtr oleju

Przebieg operacji:

W pierwszym etapie wymieniliśmy membranę odmy. Stara wygląda dobrze, ale miała rozcięcie na długości 0.5cm, czy to mogłoby wpłynąć na poprawna prace odpowietrzania skrzyni korbowej, trudno powiedzieć. Z chińskiego zestawu użyta została tylko membrana, stara sprężyna i pokrywka została oryginalna. Kolejny etap to Xado antykarbon. Polecił mi go znajomy, który jak twierdzi w 100% wyeliminował zużycie oleju w dwóch samochodach grupy VAG. Zdejmujemy listwę zasilająca cewki, wykręcamy świece, na lekko ciepłym silniku, aplikujemy przez 10 sekund do każdego cylindra środek. Po czym wkręcamy świece i czekamy pól godziny. Po tym czasie wykręcamy świece, zakrywamy cały silnik z góry i kręcimy rozrusznikiem. Podczas obrotów walu korbowego resztki nagaru powinny być wyrzucane górą silnika. Składamy wszystko odpalamy silnik i utrzymujemy obroty na około 1800-2000 przez 15minut, aby wszystko wypalić wydechem. Może dymić, ale u nas nie dymiło. Silnik studzimy i rozkręcamy wszystko od nowa, widać ze po pierwszym użyciu środka, denka tłoków zrobiły się czyste. Aplikujemy kolejny raz zgodnie z procedura (jak wcześniej), przy czym zużywamy do reszty cala butelkę (wg instrukcji środek przewidziany jest na 20 cylindrów, my czyścimy intensywniej na 4 cylindry). Silnik mamy rozgrzany, wiec wlewamy płukankę Liqui Moly i płuczemy silnik przez 30minut na obrotach jałowych. Zlewamy stary olej, zmieniamy filtr oleju i zalewamy go prawdziwym syntetycznym olejem produkowanym zgodnie ze stara procedura na bazie PAO o nazwie Meguin 5W40. Czytaliśmy szereg opinii, ze olej ten nie jest podrabiany, bo to najtańszy syntetyk na rynek niemiecki. Został kupiony na allegro od osoby, która sprowadza oleje z niemieckich sklepow. Oleju wlewamy na tyle, aby poziom MAX na bagnecie byl pokryty olejem.

Wynik:

Stuknęło 500km, auto ma aktualnie przebieg 152417kkm. Poziom oleju jest dokładnie taki sam jak po zalaniu. Wyczyszczone zostały okopcone końcówki wydechu. Trudno powiedzieć, który ze środków/produktów bezpośrednio wpłynął na ten wynik. Cel to przejechanie kolejnych 500km oraz test na drugim samochodzie z większym przebiegiem. Oczywiście należy pamiętać, ze usuniecie nagaru z pierścieni to nie naprawa wadliwych pierścieni, a jedynie ich rozruszanie, gdy są zapieczone. Działania chemia nie pomogą, kiedy zużycie oleju jest ogromne i nieodzowna jest wymiana tłoków z pierścieniami (obecnie koszt 4 tłoków to około 2000zl). Osobiscie, wynikiem wstepnym testu jesteśmy mile zaskoczeni, spodziewaliśmy się braku jakiegokolwiek efektu a tu jak na razie ogromna róznica. Niemniej jednak trzeba czekac na kolejne wyniki pomiarów.

Kolejne wyniki pomiarów niebawem

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *