Wady i zalety Audi 3.0TDI V6

audi v6 3.0tdi        Silnik 3.0TDI został wprowadzony przez koncern VAG w roku 2004 w audi A8 i VW Phaeton.  Jednostka miała wypełnić lukę dla bardziej zamożnych klientów na tzw. mocnego diesla jako kontynuację mało udanego 2.5tdi V6. Jednostka napędowa bazuje na układzie sześcio cylindrowym typu V z 24 zaworami oraz układ wtryskowym common rail  (z wtryskiwaczami piezo elektrycznymi Boscha).

 

 

Ciekawostki o 3.0TDI:

  • pompa oleju o regulowanym natężeniu przepływu oleju – za pośrednictwem elektrozaworu N428 dochodzi do odblokowania kanału olejowego na pierścieniu przestawnym przy większym obciążeniu silnika
  • układ recyrkulacji spalin – w celu uzyskania możliwie niskich temperatur doprowadzanych spalin, chłodnica układu recyrkulacji spalin jest podłączona do odrębnego niskotemperaturowego obiegu płynu chłodzącego
  • turbodoładowanie z kanałem doładowanego powietrza – Rozgrzane doładowywane powietrze płynące z turbosprężarki poprzez rurę 3-drożną, doprowadzane jest bezpośrednio przez klapę obejścia do kolektora ssącego. Umożliwia to szybsze uruchomienie katalizatora utleniającego, filtra cząstek stałych i układów oczyszczania spalin.
  • turbina vtg z elektrycznym sterowaniem ciśnienia doładowania oraz komorowym tłumikiem przepływu
  • wtryskiwacze piezoelektryczne – możliwość uzyskania bardzo krótkich czasów otwierania oraz dokładniejszego dozowania niż w przypadku konwencjonalnych wtryskiwaczy

 

Wady i usterki:

  • awarie wtrysków piezoelektrycznych już po 100-150tyś km (typowe dla silników z początkowych lat produkcji 2004-2005 BMK o mocy 224ps). Objawy to nierówna praca silnika, problemy z rozruchem, kiepskie korekcje wtrysków, biały dym z rury wydechowej. Koszt wtrysku regenerowanego to około 600-800zł (w sumie 3600-4800zl), koszt nowego poza ASO 1200zł (7200zł)
  • przepustnica i klapy wirowe – służące do regulacji przepływu powietrza w kolektorze dolotowym często ulegają awariom. Usterka ta występuje także w samochodach BMW oraz Mercedesa. Koszt regeneracji około 1000zł, koszt nowego kolektora 2000zł/sztuka.
  • pompa wysokiego ciśnienia – problemy z układem wtryskowym, pompami paliwowymi może wystąpić już przy przebiegu 250tys km
  • napinacze rozrządu – Problem z napinaniem łańcuchów można zdiagnozować na podstawie odsługuj silniku przy odpalaniu. W nowszych jednostkach został poprawiony napinacz oraz kierunek napinania łańcuchów. Koszt wymiany kompletnego rozrządu poza ASO to około 5 000zł, w ASO około 10-12tys zł. W nowszych jednostkach typu CDUC/CCWA zastosowano układ dwu – łańcuchowy oraz powiększono rozmiar kół zębatych dzięki czemu mniejsze siły oddziaływują na napięcie łańcucha. Przyczyną awarii rozrządu jest też serwisowanie pojazdu w trybie long life co 30tys km.
  • filtr dpf – Jak to w każdym dieslu, 3.0TDI tez może sprawiać użytkownikom problemy związane z szybkim gromadzeniem sadzy. Można w prosty sposób zweryfikować stan dpf za pośrednictwem VCDS wchodząc w grupe Engine i wybierając odpowiednie kanały. Wedle Etka wartości graniczne ilości popiołu dla CCWA, CCWB, CDUD wynosi 370ml. Dla silników CPNB, CTBA, CTBC jest to 380ml. Dla najmocniejszego z rodziny CQGB jest to 420ml. Koszt wymiany dpf to kilka tysięcy złotych, zamienniki zaczynają się od 1500zł, istnieje możliwość regeneracji.
  • skrzynia s-tronickskrzynia biegów s-tronick – 3.0TDI w zależności od modelu audi było wyposażone w skrzynie biegów dwusprzęgłową S-tronick (7 biegową) lub skrzynie klasyczną ZF tiptronick (6 albo 8 biegów). Niestety skrzynie s-tronick bardzo często ulegają awarii. Już przy 100tyś km mogą się zdarzyć problemy z mechatroniką bądź sprzęgłami. Zaleca się wymianę oleju w takiej skrzyni co 60tys. Tiptronick jest bezawaryjny  i wg tabeli obsługi skrzynia ma posłużyć do końca życia samochodu bez wymiany oleju, jednak rekomendujemy aby wymiany dokonać co 150-200tys km. Koszt naprawy s-tronick od 3000zl do 10000zł.

 

Wersje silnikowe:

kod silnikamoc KWmoc HPmontażmodelszczegóły
ASB17123201/06 - 03/09AUDI A4
ASB17123211/07 - 10/08AUDI A6
ASB17123205/06 - 10/08AUDI A6
ASB17123206/05 - 07/10AUDI A8
ASB17123201/04 - 10/07AUDI A8
BKN15020411/04 - 03/09AUDI A4
BMK16522404/04 - 05/06AUDI A6
BNG15521104/04 - 10/08AUDI A6
BNG15521103/05 - 10/08AUDI A6
BNG15521109/07 - 07/10AUDI A8
BNG15521111/03 - 10/07AUDI A8
BUG17123203/06 - 11/07AUDI Q7
BUG17123203/06 - 05/08AUDI Q7
BUN15521103/06 - 11/07AUDI Q7
CAPA17624011/07 - 05/08AUDI A4
CAPA17624006/07 - 05/08AUDI A5 COUPE QUATTR
CASA17624006/09 - 05/10AUDI Q7
CASA17624011/07 - 06/09AUDI Q7
CASB15521111/07 - 05/10AUDI Q7
CATA16522406/09 - AUDI Q7
CCLA17623911/09 - AUDI A4
CCMA17623911/08 - 05/11AUDI Q7
CCMA17623906/09 - 05/10AUDI Q7
CCWA17623904/08 - AUDI A4GTB2260VK
CCWA17623904/09 - AUDI A4 AVANTGTB2260VK
CCWA17623903/09 - AUDI A5 CABRIO 3,0GTB2260VK
CCWA17623903/08 - AUDI A5 COUPE QUATTRGTB2260VK
CCWA17623905/09 - AUDI A5 SPORTBACKGTB2260VK
CCWA17623911/08 - AUDI Q5 QU. 3,0 TDIGTB2260VK
CCWA17623902/10 - AUDI Q5 QU. 3,0 TDIGTB2260VK
CCWB15521106/08 - 05/10AUDI A4
CCWB15521103/08 - 01/10AUDI A5 COUPE QUATTR
CCWB15521111/09 - 05/10AUDI A5 COUPE QUATTR
CCWB15521111/08 - AUDI Q5 QU. 3,0 TDI
CDTA18425007/10 - AUDI A8
CDTB15521108/10 - AUDI A8
CDUC18024511/10 - AUDI A6GTB2260VZK
CDUC18024511/10 - AUDI A6GTB2260VZK
CDUC18024507/10 - AUDI A7 SPORTBACKGTB2260VZK
CDYA17623910/08 - AUDI A6
CDYA17623910/08 - AUDI A6
CDYB15521110/08 - AUDI A6
CDYC17623910/08 - AUDI A6
CGQB23031308/11 - AUDI A6
CGQB23031308/11 - AUDI A7 SPORTBACK
CGWA21329007/10 - AUDI A8
CGWA21329007/10 - A8L
CGWB22029911/10 - AUDI A6
CGWB22029911/10 - AUDI A6
CGWB22029907/10 - AUDI A7 SPORTBACK
CGXA21329007/10 - 07/10AUDI A8
CGXA21329009/10 - 09/10A8L
CGXB22831003/11 - AUDI A6
CGXB22831003/11 - AUDI A6
CGXB22831001/11 - AUDI A7 SPORTBACK
CGXB22831001/11 - AUDI A7 SPORTBACK
CGXC24533305/11 - AUDI A8
CGXC24533301/11 - AUDI A8
CGXC24533305/11 - A8L
CGXC24533307/10 - A8L
CJGA17623905/10 - 05/11AUDI Q7
CJGC15020405/10 - 11/10AUDI Q7
CJGD18024505/11 - AUDI Q7
CJMA15020411/10 - AUDI Q7
CKVB18024511/11 - AUDI A6
CKVB18024511/11 - AUDI A7 SPORTBACK
CLAA15020402/11 - AUDI A6
CLAA15020412/10 - AUDI A7 SPORTBACK
CLAB15020411/10 - AUDI A6
CLAB15020411/10 - AUDI A7 SPORTBACK TD
CLAB15020405/11 - AUDI A8
CLZB18024505/11 - AUDI Q7
CMHA18425011/11 - AUDI A8
CRCA18024505/11 - AUDI Q7
BKS16522511/04 - 05/08TOUAREG
BKS16522510/05 - 11/06TOUAREG
BMK16522405/04 - 05/07PHAETON
BSP16522402/06 - MARINEMOTOR
BUN15521104/06 - 11/06TOUAREG
BUN15521112/06 - 11/07TOUAREG V6
CARA17123406/07 - 11/08PHAETON
CARB17623903/07 - 06/07PHAETON
CASA17624001/10 - 05/11TOUAREG
CASA17624011/07 - 05/10TOUAREG V6
CASB15521111/07 - 05/10TOUAREG V6
CASC17623901/08 - 05/10TOUAREG V6
CASD15020401/10 - 11/10TOUAREG
CATA16522411/08 - 05/10TOUAREG
CATA16522405/09 - 05/10TOUAREG
CATA16522406/10 - TOUAREG
CEXA17623906/08 - PHAETON
CEZA19526512/07 - MARINEMOTOR
CJGD18024505/11 - TOUAREG
CJMA15020405/11 - TOUAREG
CNRB17623907/12 - TOUAREG
CPFA18425011/11 - PHAETON

 

Modyfikacje 3.0TDI v6:

Silnik V6 3.0tdi jest bardzo podatny na modyfikacje, zresztą jak prawie wszystkie silniki z koncernu VAG. W zależności od kodu silnika mamy różne możliwości i różnice:

  • najbardziej wydajny układ wtryskowy paliwa na 2000bar posiada CCLA (po czipie pod 300ps)
  • najmniej wydajny układ wtryskowy paliwa na 1600bar posiada CAPA
  • układ napinaczy i łańcuchów został zmieniony w CDUC na 2 łancuchowy zamiast 4 (po czipie pod 300ps)
  • najmnocniejsze jednostki wychodzą z trwałym 8 biegowym tiptronickiem ZF i napędem 4×4
  • wiele firm przerabiających turbiny oferuje między innymi hybrydy GTB2260VK o możliwościach do 400ps
  • biturbo występuje w CQGB (313pS) CVU (326ps)

Przykład 3.0tdi CCWA o mocy 350KM/650nM z forum a4 (st4yKool)

Przykład 3.0bitdi CQGB o mocy 405KM/777nM, który przeszedł modyfikacje w firmie gregor10.pl

Audi A7 3.0TDI (BiTDI) CGQB 313KM -> 405KM 777NM !

 

Opis modyfikacji 3.0TDI w a4 b8, kolegów z UK, aktualny wynik 440ps/900nM

https://uk-mkivs.net/topic/333546-audi-a4-30-tdi-s200v-turbo-440hp-900nm/

 

Tabele przyrostów mocy [źródło: gregor10]

auto / kod silnikakod silnikamoc [km]moment [nM]moc chip [km]moment chip [nM]
Audi A5CCWA240500308-315600-630
Audi A6 C7CLAB204460250-259480-521
VW ToureagCRCA245550296630
Audi A5CAPA240500303603
Audi A6 C6CDYA239500300624
Audi A6 C6ASB233450270-281546-550
VW PhaetonCEXA240500277588
Audi A6 C7BMK224450265555
Audi A6 C7CGQB313650415771

 

      Jednostka 3.0TDI V6 od roku 2009 przeszła szereg usprawnień, dzięki którym udało się uniknąć większości wyżej wymienionych usterek. Niemniej jednak pamiętajmy kupując A6 z silnikiem BMK/BNG/BUG z 2005r, że na pierwszy serwis możemy wydać tyle ile zapłaciliśmy za ten samochód, najlepiej sprawdźmy historię serwisową po numerze vin. Jednostkami godnymi polecenia są wersje mocowe od 239/240/245ps i mocniejsze aż do 326km. Jak widać po załączonych filmikach silnik 3.0TDI jest świetnym materiałem na chiptuning i modyfikacje sprzętowe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *