Statyczny kąt wtrysku w silnikach 1.9tdi na pompie wtryskowej
Podstawą funkcjonowania silnika diesla to przede wszystkim ustawienie poprawnego kąta statycznego wtrysku w przypadku silników opartych na pompie wtryskowej. Poniższy opis dotyczy silników grupy VAG 1.9tdi 90 konnych: 1Z, AGR, AHU, AHH, ALH, AGR oraz 110 konnych: AFN, AHF, ASV, AVG w których zastosowano pompę Boscha VP37.
Regulację kąta wtrysku powinniśmy przeprowadzać po zmianie rozrządu oraz w przypadku kiedy pasek rozrządu uległ rozciągnięciu i wymagane są poprawki. Do tego celu nieodłącznym narzędziem jest interfejs diagnostyczny współpracujacy z VCDS lub VAS.
1. Po uruchomieniu programu, klikamy w Select i przechodzimy do grupy 01 – Engine.
2. Wybieramy Basic Settings 004 i blok pomiarowy 000 i przycisk Go. Podczas testu zacznie migać kontrolka świec żarowych, to jest normalny zabieg, więc nie wpadajmy w panikę. Logujmy poprzez przycisk “log” dane do pliku.
Jak widać na załączonym obrazku, w trybie basic settings można użyć opcji TDI-timing. Nasza linia osiąganego kąta w funkcji temperatury paliwa powinna mieścić się pomiędzy ograniczeniami linii czerwonej i zielonej. Natomiast zalecane jest aby kąt wtrysku wynosił od 47-52, idealna wartość to 51.
Każdy kąt wtrysku poniżej tej wartości mówi o tym, że mamy kąt wtrysku opóźniony, natomiast każdy wyższy o tym że jest przyśpieszony. Nie ufajmy mechanikom, sprawdzajmy po nich robotę!!! bardzo często nie używają oni do tego celu komputera, tylko własnego ucha….
Objawy opóźnionego kąta wtrysku:
- auto jest bardziej mułowate, wzrasta spalanie,
- ciężej odpala, lubi zakopcić,
- bardziej miękkie “klekotanie”
Objawy przyśpieszonego kąta wtrysku:
- auto bardziej zrywne,
- charakterystyczne twarde “klekotanie”