W dzisiejszym artykule krótkie porównanie dwóch mocnych jednostek z palety audi mianowicie 3.0TFSI 333ps oraz 3.0 BiTDI 326ps. Obie jednostki napędowe możemy znaleźć między innymi w audi A6 oraz A7 z napędem quattro w połączeniu ze skrzynią biegów (s-tronick dla 3.0TFSI EU) oraz tiptronick dla 3.0TFSI USA oraz 3.0BiTDI.
Krótkie porównanie:
Wersja silnikowa
3.0TFSI 333ps/440nM
3.0BiTDI 326ps/650nM
Przyśpieszenie wg producenta 0-100km/h
5.1s
4.9-5s
Przyśpieszenie 100-200km/h
15s
15.9s
Typowe usterki
Zdarzają się przypadki problemów z katalizatorami, wymagana jest wymiana lub usunięcie (od 800zł soft + usunięcie wkładów). Odma PCV (500zl, problem został naprawiony około 2013r).
Standardowo przy V6 występują problemy z rozrządem na łańcuchu, koszt (5-7tyś, często wystarcza wymiana samego napinacza, objaw -> krótkie tyrkotanie przy odpaleniu). W silnikach FSI gromadzi się nagar na kanałach dolotowych. Okresowe czyszczenie co 100tys km jakieś 500zł.
3.0TDI miewa problemy z rozrządem już od samego początku wprowadzenia w 2004r. W c7/A7 bywają przypadki, że łancuch i ślizgi są juz do wymiany przy przebiegach 120-150tyś km (koszt 5-7tyś zł).
Regeneracja DPF bądź wymiana od 800zl.
Regeneracja turbosprężarek od 2-3tys.
Wtryski (od 7tys zl)
Metalowe podkładki pod wtryskami, kilkaset złotych
Typowe usterki EGR, klap wirowych 1-3tyś.
Są przypadki problemów z głowicami oraz panewkami.
Przy wyższych mocach zdarzają się awarie uszczelki pod głowicami.
Spalanie trasa (internet)
8.5l do prędkości 140km/h
10l do predkości 160km/h
7l do 140km/h
8.5l do 160km/h
Miasto zakorkowane (internet)
15l-17l
12l-13l
Miasto bez korków
11-13l
8.5-9l
Spalanie długodystansowe z internetu
Koszt przejechania 20 tys km wg sredniej z pomiarów długodystansowych
Silnik benzynowy znacznie szybciej się nagrzewa do temperatury roboczej.
Podczas jazdy panuje kompletna cisza, jednostka niesłyszalna dopiero przy mocniejszym wciśnięciu gazu.
Zastosowanie kompresora, powoduje że moc dostępna jest od razu po wciśnięciu gazu bez zwłoki.
Kompresory do 3.0TFSI są kompletnie bezawaryjne.
Podczas jazdy jest cicho w samochodzie, w wersjach z aktywnym wydechem można posłuchać rasowego dźwięku v8 z głośników, niższe spalanie procentuje przy bardzo dużych rocznych przebiegach.
Wady
Wiele 3.0TFSi ma problemy z "drganiem" na obrotach jałowych po pełnym nagrzaniu (ten typ tak ma). Wyższe spalanie niż silnika bitdi, kosztem kultury pracy. Duży plus dla wersji USA ze względu na zastosowanie bezawaryjnej skrzyni biegów Tiptronick. Wersje benzynowe można kupić z bardzo niskim przebiegiem.
Dłużej trzeba czekać na rozgrzanie silnika niż w TFSI. Nadaje się bardziej na trasy
Późna reakcja na gaz oraz odczuwalne spowolnienie w budowaniu boosta.
Ciężko znaleźć egzemplarz z niskim przebiegiem, auta importowane mają więcej niż 200-250tys km przebiegu, co wiąże się już ze znacznym zużyciem i zbliżającymi się awariami.
Możliwości tuningowe
Bardzo łatwo uzyskać około 450ps/580nM przez stage2 (soft silnika + mniejsze koło kompresora 500zł). Rekomendujemy usługi gregor10 jako prekursora tunigu tych silników w Polsce.
Po dołożeniu większego intercoolera (np wagner) oraz usunięcia DPFa mozna uzyskać 400ps/750nM
Czas 0-100km/h po modyfikacji
około 4.3-4.4s
około 4.6s
Czas 100-200km/h po modyfikacji
około 11s
około 13s
Materiały na youtube o 3.0 BiTdi:
wymiana podkładek pod wtryskami 3.0 biTDI “tykająca bomba“
rozebranie silnika bitdi i wycena napraw na 17500Euro (po niemiecku): “3.0biTdi totalversagen“
Spalanie wg autocentrum:
Przyśpieszenie 3.0BiTDI po stage3 441hp
Podsumowanie:
Różnica kosztu przejazdu diesla vs pb to około 3tyś zł przy przebiegach rzędu 20tys rocznie. Jeśli ktoś jeździ znacznie więcej to wybór diesla jest uzasadniony, można potencjalnie oszczędzić parę tysięcy złotych (jeśli nic się nie popsuje). Natomiast gdy przebiegi roczne oscylują w granicach 20tys km i mniejszych, wybór benzyny z racji szeregu zalet, osiągów kultury pracy i niezawodności jest wyborem na pewno rozsądniejszym. Biorąc pod uwagę stopień “wyjeżdżenia” egzemplarzy z silnikiem Diesla na rynku samochodów używanych o awarię nie trudno. Jeśli ktoś nastawia się na osiągi to zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest 3.0TFSi nawet po stage2, który wymaga tylko zmiany koła kompresora uzyskuje znacznie lepsze osiągi niż 3.0BiTDI po stage3.
Parę nieścisłości o bitdi. Podstawowy program z Wagnerem i bez usuwania dpf – Ok 400KM i 800Nm. Spalanie w mieście bez korków bez problemu poniżej 8l. Za to trasa ok 160 to już 10-11. Przy 200 to już ok 13l
Parę nieścisłości o bitdi. Podstawowy program z Wagnerem i bez usuwania dpf – Ok 400KM i 800Nm. Spalanie w mieście bez korków bez problemu poniżej 8l. Za to trasa ok 160 to już 10-11. Przy 200 to już ok 13l