Modyfikacje 1.8T
Modyfikacje silnika 1.8T na przykładzie wzdłużnych audi A4 B5/B6/B7 w postaci pytań i odpowiedzi. Spis numerów części, szczegóły techniczne, tabele porównań wersji silnikowych.
1. Różnice w wersjach silnikowych 1.8T:
Audi A4 B5 (150/180)
- AEB – 150ps, M3.8.2, wtryski: 058133551, turbo: K03-005 (058 145 703 L/X)
- ANB – 150ps, ME7.5, wtryski: 058133551, turbo: K03-005 (058 145 703J)
- APU – 150ps, ME7.5, wtryski: 058133551, turbo: K03-005 (058 145 703J)
- ARK – 150ps, ME7.5, wtryski: 058133551, turbo: K03-005 (058 145 703J)
- AJL – 180ps, ME3.8.2, wtryski: 058133551, turbo: K03-005 (058 145 703J)
Audi A4 B6/B7 (150/163/170/190)
- AVJ -150ps – 1xSMIC, wtryski 06B133551M, turbo: k03-029 (058145703J)
- BFB -163ps – 1xSMIC, wtryski 06B133551M, turbo: k03-029 (058145703J) (inny soft)
- AMB -170ps – 1xSMIC, wtryski 06B133551M, turbo: k03-029 (058145703J) (USA, inny soft)
- BEX -190ps – 2xSMIC, wtryski czarne: 06A906031BA, turbo: k03-073 (06B145703B)
2. Różnice między sprężarkami [mm].
- K03-005: Compressor: 36/50 Turbine: 36/45
- K03-029: Compressor: 36/50 Turbine: 40/45
- K04-015: Compressor: 38/51 Turbine: 42/46
- K03-073: Compressor: 38/51 Turbine: 40/45
3. Modyfikacje i chiptuning 1.8T.
Samą zmianą oprogramowania uzyska się z silnika 150/163/170 około 185-200koni i 270-300nM. Uzyskanie lepszych wyników wymaga modyfikacji mechanicznych:
- TIP – sztywny dolot
- DP – downpipe zamiast katalizatora + wydech 2.5 cala
- IC – centralny intercooler zamiast SMICA
- wymiana wtrysków
- wymiana turbosprężarki (hybryda k03s z kołem 2.7tdi, GTRS28 itp, GT30R, GT2X)
- modyfikacje kolektora dolotowego oraz wydechowego
- mocniejszy zawór DV
- mocniejsza pompa paliwa (np. Bosch 044, Walbro 255)
- przepływka 3 cale
- wskaźniki boost/EGT/
- wałki od ADR-a, kucizna
Polecani chiptunerzy samochodów z silnikiem 1.8T:
- – gregor10 (chiptuning diagnostyka 1.8T). Firma dokonuje pełnych modyfikacji sprzętowych jak i softwarowych, hamownia 4×4.
4. Model DV-ki, która pasuje plug@play i wytrzymuje do 1.5bara:
- 06A 145 710N z silnika APX/BAM 225 konnej audi TT (koszt około 160-180zł w ASO)
- ewentualnie można założyć Forge 007/008 lub ProPerfekt (niestety większość pochodzi z Chin – nie polecam)
- Forge wymaga co jakiś czas przeglądów bo się przycina i nie trzyma boosta
5. Zawór turbiny:
- N75-J z Audi RS2 (nr katalogowy 034906283J, 034906283K, 034906283N, koszt około 250pln) Średnica wewnętrzna wężyków ciśnieniowych: 4.5mm. Zastosowanie tego zaworu powinno zaowocować wzrostowi boosta o 0.2 bara (w przypadku AEB/AJL, w nowszych sterownikach ECU przeprowadza adaptację).
- MBC nie jest zalecany
6. Alternatywy mocniejszych sprzęgieł do 1.8T w audi a4:
- z 1.9TDI 228mm AWX Sachs 3000 844 701
- dwumas od AVF pierwsze wypusty z paska B5 FL, A4 AJM, gładki 038 105 266 K, docisk AAH V6 2,8, tarcza V6 2,5TDI ta wzmacniana ze sprężynkami
- wg. katalogu od sprzęgieł i kół zamachowych to jeden model zamachu pasuje do 1Z, AHH, AHU, AWA i BFB i do paru jeszcze innych – do sprzęgła 228 mm
- jednomas z audi 80 i docisk tarczą z r5 240mm
- sprzęgło na zamówienie od Radzikowskiego (1000-1500pln)
- ClutchMasters – FX250 przenosi do 520Nm 755 Euro, Fx200 480Nm i FX100 400Nm oba za 650 Euro z przesyłką
Masa:
- dwumasy: 12kg
- jednomas: 12kg
- koło sportowe: 9kg
- sztywne koło z alu: 5.5kg
7. Wycinka katalizatora:
W 1.8T mamy sondę za katalizatorem, dlatego usunięcie kata da nam ładnego checka na desce, aby wyeliminować ten problem należy wyciąć drugą sondę lambda z programu w ECU, można również spróbować zastosować tuleje oszukującą sondę. Przy zakładaniu DP pamiętajmy o wymianie starych uszczelek od strony turbo i wydechu:
- 8D0253115 – cena brutto w ASO 59.56pln
- 1H0253115 – cena brutto w ASO 38.82pln
8. Instalacja LPG:
1.8T po modyfikacjach bardzo ładnie toleruje instalacje gazową jeśli takowa założona jest z głową i strojenie jest przeprowadzone poprawnie przy użyciu VCDSA. Osobiście polecam tego typu konfiguracje:
- komputery: stag / lpgtech214
- wtryski: Hana niebieskie / Dragony BF solo / Barracuda 130nl, Keihin brazowy, Eko-Power
- reduktor: 2xAC R01, Kme Twin Turr, Scorpion GT, przerobiony Prins, Lovato RGJ Super itp o sporej wydolności ciśnieniowej
- zestaw wskazany wyżej potrafi obsłużyć 240koni w 1.8T
9. Montaż FMICA:
Polecany jest tzw „chińczyk” w wersji 2, wymiary coolera jaki wejdzie pod zderzak b6/7 to:
- 550x180x65
- 550x140x65
10. Wniosy krzywek wałków na przykładzie B5:
- AEB: ssący 43mm wydechowy 45,2mm (turbo)
- ADR: ssący 44,8mm wydechowy 46,25mm (wolnossący)
11. Możliwości sterownika ME7.5:
Ciekawymi funkcjami jakie można uruchomić w podanym powyżej sterowniku są:
- procedura startu
- flatshift
- doładowanie po biegach
Przy okazji można:
- usunąć diagnostykę katalizatora i sondy lambda
- wyłączyć SAI
Ingerencja w postaci wymiany wtrysków, zmiany przepływki wymaga modyfikacji w sterowniku silnika.
12. Cewki:
Dużo B6/B7 podlega darmowym akcjom serwisowym w ASO (można sprawdzić na stronie z VIN) polegającym na zmianie wadliwych cewek na:
- 06A905115 D (normalny koszt 110-130zl)
Natomiast nie podlegają wymianie numery cewek:
- 06A 905 115 R
- 06A 905 115 L
- 06A 905 115 M
13. Zmiana wtrysków na większe:
- 06A906031BA (czarne od BEX 190ps lub np AUQ) 317cc @ 3 bar /370cc @ 4 bar
- 06A906031BC (szare od Audi S3 BAM 225ps) wymagana przeróbka listwy, do BFB/BEX wchodzą bez przeróbek 380cc @ 3 bar / 420cc @ 4 bar
- 06A906031J (z silnika APX/APY 225/210km) wchodzą plug@play do ANB/APU 380cc @ 3 bar / 420cc @ 4 bar
- 0 280 156 102 (Porsche Cayenne 4.5 V8 Turbo) okolo 440cc przy 4 barach
14. Test szczelności dolotu:
Bierzemy rurę PCV o przekroju 2,75 cala. Wiercimy w niej otwór, montujemy w tą dziurę wentyl. Ta część możemy tym samym podłączyć do naszego TIPA. Odpinamy TIP od przepływki pompujemy tyle ile pompuje nasza turbina i sprawdzamy czy gdzieś syczy. Uwaga przed dmuchaniem odłączamy rurę odmy i zaślepiamy. Przy takim teście wyjdą nieszczelności układu. Można użyć ludwika z wodą + butelkę po płynie do mycia szyb z rozpylaczem. Wytwarzająca się piana ułatwia lokalizacje najmniejszych nieszczelności.
15. Spis wężyków i elementów od vacuum na przykładzie AMB.
16. Temperatura EGT (spalin w kolektorze wydechowym).
Przy jakichkolwiek modyfikacjach wskaźnik EGT może uchronić nas przed stopieniem tłoka, zaworu i innego elementu silnika. Standardowo 1.8T jest w stanie znieść do 950C. Jeśli nie mamy wskaźnika popatrzmy po tzw pałowaniu pod maskę:
17. Diagnostyka 1.8T z VCDSem.
Dokładne informacje można uzyskać w odpowiednim temacie „diagnostyka 1.8T” niemniej jednak w telegraficznym skrócie przedstawię grupy pomiarowe:
B6/B7:
- 002, 011, 020, 031, 032, 033, 034, 115, 118
- w kanale 120 można odczytać aktualny nM
B5:
- 002, 013, 025, 007, 008
18. Owinięcie downpipa.
Niestety bardzo wiele taśm termoizolacyjnych sprzedawanych na allegro to chłam, który ani nie zmniejsza temp w komorze silnika, ani nie jest zbyt żywotny. Ja polecam taśmę bazaltową na 1400C, taki zestaw wystarcza na owinięcie dwóch DP:
http://www.tasmy-termoizolacyjne.pl/tasma_termoizolacyjna_bazaltowa_10m_opaski
19. Tabela dat produkcji, mocy w 1.8T audi a4.
20. Najmocniejsze produkowane seryjnie 1.8T.
21. Jakie świece do 1.8T?
Polecanymi świecami są świece platynowe NGK:
- NGK PFR6Q (V-Line 37)
- NGK PFR7Q (bardziej zimne dla większych mocy)
Ewentualnie droższe:
- BOSCH F5DPOR
Do silników mocno pokoksowanych zaleca się montaż świec z RS4 b5.
22. Porównanie AFR dla różnych paliw PB/LPG.
23. Typowe przyczyny nieszczelności w 1.8T.
- uszkodzony oring dolny wtrysku benzynowego, w 1.8T powinien być oring 7,52×3,53mm o numerach 035 906 149 A, zamiennik EL893889 oraz HP111414
- rozszczelniony ezektor, powinien być ezektor o numerach 058133753D (słabsze hamulce, nierówna praca)
- uszkodzony zawór odpowietrzania skrzyni korbowej 035103245G (objawy wypadający zapłon, nierówna praca)
- uszkodzony trójnik odmy 06A103247 (objawy wypadający zapłon, nierówna praca)
- uszkodzony zawór jednokierunkowy EVAPu
- zaworki zwrotne o numerze 058905291K (zdjecie ponizej)
- rozszczelnione gniazda wtryskowe w kolektorze ssącym 06B 133 555H
w sprawie LPG – tylko NIE wtryski HANA niebieskie! – widziałem już komplety, które po 20tyś zaczęły różnie dozować gaz i puszczać po przecięciu okazało się, że z tłoczków jajka się zrobiły (na początku pomaga wymiana świec, czyszczenie ale po krótkim czasie silnik znowu chodzi nierówno, pokazują się często błędy składu mieszanki)
Polecam barakudy, sprawdzone np. u mnie 120tyś na nich nalatane.
I pierwsza modyfikacja najważniejsza w 1,8 T, jak są czerwone valteki pod maską wyrwij i najlepiej spal je!
problem wynika z tego, ze można kupić podróbki Hany
„jednomas z audi 80 i docisk tarczą z r5 240mm”
Co ma oznaczać r5? 2.5tdi z Audi 100, 2.5 tdi z VW lt czy jeszcze coś innego?
2,3 rzędowy 5 cylindrowy