Diagnostyka filtra DPF
W celach ekologicznych w nowoczesnych dieslach stosuje się filtry cząsteczek DPF/FAP mające na celu redukcję zanieczyszczeń emitowanych w środowisko. Niestety koszt eksploatacji takiego urządzenia na pokładzie nie należy do najtańszych. Jak wiadomo zbiera się tam sadza i często sterownik silnika uruchamia tryb dopalania dpfa.
Posiadając interfejs do diagnostyki komputerowej, możemy w łatwy sposób zweryfikować stan zapełnienia filtra a nawet uruchomić tryb wypalania.
W sterownikach silników: 1.4l/1.9l/2.0l R4 & 2.5l R5 PD/PPD-TDI przechodzimy do grupy Engine -> Measure blocks i wybieramy grupy 070 oraz 075.
070.1: Status regeneracji (xxxxxxx1 = Normal Regeneration active, xxxxxx1x = Forced Regeneration active)
070.3: Licznik statusu regeneracji
075.1: Temperatura gazów przed turbiną
075.2: Temperatura gazów przed filtrem DPF
075.3: Poziom zapełnienia filtra DPF
075.4: Temperatura gazów za filtrem DPF
Aby dokonać manualnej regeneracji DPF, przechodzimy do Engine -> coding i wpisujemy wartość 21295. Potem znów otwieramy grupy pomiarowe 070 i 075 dokonujemy jazdy przestrzegając poniższych warunków:
- uruchomione wszystkie odbiorniki prądu (klimatyzacja, światła, podgrzewanie siedzeń)
- jazda z prędkością 30-60km/h i obrotami 1500-2500
- odpowiedni poziom paliwa w baku
- temperatura 0.75.1 powyżej 700C
- czas przejażdżki min. 20min
Oczywiście podczas wypalania dpfa, obserwujmy status regeneracji i poziom zapełnienia. Jeśli nie jesteśmy pewni, czy nasz samochód posiada filtr dpf , możemy zweryfikować na podstawie numeru VIN.
Jeśli chodzi o nowsze silniki diesla z listwą common rail, proces polega podobnie, ale informacje zawarte są w grupach pomiarowych: 099/108.